"Rowerem jak po grudzie." - 7dni Bydgoszcz

Tytuł: Rowerem jak po grudzie.

Wysokie krawężniki, nierówna nawierzchnia i przeciskanie się między samochodami – tak wygląda jazda rowerem w centrum. W półmilionowym mieście jest tylko 46 km ścieżek dla rowerzystów, a władze wydają się być głuche na prośby cyklistów.

-Rowerem po Bydgoszczy jeździ się bardzo kiepsko. Ścieżek rowerowych jest zdecydowanie za mało. Szczególnie brakuje ich w centrum miasta oraz łączących osiedla ze Śródmieściem. – mówi Grzegorz z Wyżyn. – Poza tym, kierowcy traktują cyklistów jak intruzów, a na drogach panuje prawo: większy ma pierwszeństwo.

-Miasto szczyci się około 46 kilometrami dróg rowerowych. Niestety, ich stan i oznakowanie sprawiają, że oficjalna liczba powinna być znacznie mniejsza. Przy natężeniu ruchu w Bydgoszczy jest ich zdecydowanie za mało i nie tworzą żadnego spójnego systemu – mówi Łukasz Juszczak, współtwórca portalu „Bydgoszcz Rowerowa” – Brak pasa dla rowerzystów na takiej ulicy jak Gdańska i postawa władz miasta zastanawia. Faworyzowanie ruchu samochodowego odczuwalne jest na każdym skrzyżowaniu w mieście – dodaje pasjonat kolarstwa, współtwórca portalu, Norbert Łysiak.

Rowerzyści są zmuszeni jeździć po jezdniach, przez co liczba wypadków z ich udziałem jest wciąż wysoka. – W zeszłym roku doszło 46 wypadków, podczas których rowerzyści odnieśli obrażenia. Były też trzy wypadki śmiertelne. Od stycznia tego roku w powiecie bydgoskim rannych zostało pięciu rowerzystów – mówi komisarz Maciej Daszyński, rzecznik bydgoskiej policji.

Niestety Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej nie zamierza na razie budować ścieżek w Śródmieściu. – W tym roku planujemy budowę dwóch ścieżek rowerowych: łączącej Fordon i Myślęcinek – 9,5 km oraz biegnącej wzdłuż ul. Szubińskiej od ul. Pięknej do granic miasta, około 2,5 km – informuje Magdalena Kaczmarek rzecznik ZDMiKP. – Dodatkowe kilometry ścieżek rowerowych powstają przy okazji budowy lub remontów dróg stanowiących podstawowy układ komunikacyjny miasta – dodaje.

Bydgoskim cyklistom nie podoba się jednak to, że ścieżki buduje się z kostki. – W Danii i Niemczech drogi rowerowe buduję się z gładkiej nawierzchni, którą Zarząd Dróg nie wiadomo dlaczego uważa za niepraktyczną. Na pewno niedopuszczalna jest kostka brukowa, która powoduje większe zużycie energii przez jadącego w porównaniu z nawierzchnią asfaltowych dróg samochodowych. Do tego częste są przypadki zapadania kostki lub zarastania przez trawę – argumentuje Norbert Łysiak. – Z uwagi na częstotliwość prac prowadzonych przez wodociągi czy telekomunikację, a tym samym konieczność częstego rozkopywania nawierzchni, zastosowanie kostki betonowej znacznie ułatwia zadanie. Można ją łatwo przywrócić do stanu pierwotnego, czego nie można powiedzieć o asfalcie. Taka nawierzchnia stanowiłaby jeszcze większy dyskomfort dla cyklistów – odpiera zarzuty Magdalena Kaczmarek.

Ale infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki. Aby dobrze jeździło się po mieście potrzebne są parkingi, przechowalnie, zsynchronizowana sygnalizacja świetlna i stojaki dla rowerów, - W chwili obecnej nie przewidujemy zwiększenia ilości stojaków rowerowych w centrum miasta – mówi rzecznik ZDMiKP, Magdalena Kaczmarek.

-Osoby projektujące drogi powinny albo same wsiąść na rower, albo przynajmniej posłuchać, co mają do powiedzenia rowerzyści – dodaje Łukasz Juszczak.

Na razie nie zapowiada się na rewolucyjne zmiany, tak więc rowerzyści muszą uzbroić się w cierpliwość. Drogowcy mają w planach przebudowę ulicy Dworcowej. W tym roku będzie opracowana dokumentacja. Będziemy przyglądać się planom, aby przy okazji tej przebudowy nie zapomniano o wytyczeniu ścieżki dla rowerów.

Agnieszka Bielińska
 

7 dni Bydgoszcz; nr 15 (47); str. 7; 2009-04-14; link

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

siorf2009-04-22

nauczcie się od holendrów - ścieżka rowerowa (również dla motorowerów) jest integralną częścią jezdni, nie chodnika, co eliminuje włażenie pieszych pod koła i pokonywanie krawężników

mari2009-06-13

...podobnie w Szkocji

Ala2011-09-27

Dlaczego Władze naszego miasta nie wezmą przykładu z Gdańska, gdzie w krótkim czasie korzystając z funduszy Unii Europejskiej potrafiono zbudować ścieżki rowerowe z prawdziwego zdarzenia, a nawet zaznaczono specjalne pasy dla rowerzystów na Starówce. A do tego wystarczą dobre chęci i biała farba.

hania2011-09-28

Ja w tym roku zjeździłam Bornholm, wcześniej Szwecję i też nie rozumiem po co tyle zamieszania ze specjalnymi ścieżkami rowerowymi. Faktycznie wystarczy biała farba i dobra wola. Zauważam, że kierowcy tez coraz bardziej na nas uważają! Może w końcu coś sie uda zmienić. W Bydgoszczy dojeżdżam do pracy, a pojeździć ruszam do Trójmiasta. Z nich też powinnismy brać przykład.



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz