"Bydgoszcz - Jaskinia Bajka" - InfoBydgoszcz.pl

Tytuł: Bydgoszcz - Jaskinia Bajka

Jaskina Bajka - mało kto zdaje sobie sprawę, że tak ciekawe zjawisko geologiczne wykształciło się w pobliżu Bydgoszczy. Choć rozmiarami przypomina komórkę pod schodami wesołej rodziny krasnoludków, da się do niej wejść i ją obejrzeć.

Jaskinia znajduje się w podbydgoskim Gądeczu, więc najprzyjemniej będzie do niej dotrzeć rowerem. Z Fordonu dojazd jest niezmiernie łatwy i przyjemny. Za punkt startu uznać możemy komisariat policji na ulicy Wyzwolenia. Następnie kierujemy się ku północy. Przed nami przyjemny zjazd na świeżo wyremontowanej drodze, a później długi, płaski, urozmaicony wszystkimi odcieniami zieleni odcinek, aż do Strzelec Dolnych (ok 6 kilometrów). Kontynuujemy jazdę w kierunku północnym i uważnie obserwujemy lewą stronę drogi. Po 3 kilometrach natrafimy na drewniany znak informujący o dojeździe do jaskini. Skręcamy w lewo, świadomi długiego, meczącego podjazdu. Po kilku minutach dojedziemy do groty. Przed nami pozostaje tylko przeprawa przez strumyczek i krótka wspinaczka po zboczu. Wejście do jaskini znajduje się tuż przy powierzchni ziemi. Przed zwiedzaniem należy się jednak upewnić, że jaskinia jest pusta - możemy bowiem trafić na lisa czy żmiję, co już się kiedyś w tym miejscu zdarzyło.

Z innych części Bydgoszczy również łatwo dojechać do jaskini. Z okolic osiedla Bartodzieje najłatwiej będzie dojechać tam, startując z ulicy Harcerskiej (prostopadłej do Inwalidów). Następnie trzeba trzymać się żółtego szlaku turystycznego, który z łatwością przeprowadzi nas przez Las Gdański. Wraz ze szlakiem dojedziemy do ulicy Pod Skarpą. Na skrzyżowaniu należy jechać na wprost i wjechać na zbocze, które niestety nie skończy się zbyt szybko. Przed nami miły, urozmaicony odcinek leśny.
Tym razem kierujemy się oznaczeniami szlaku zielonego. Po około 6 kilometrach dojedziemy do Jarużyna. Skręcamy w lewo i jedziemy aż do Strzelec Górnych, gdzie na skrzyżowaniu jedziemy prosto, mijając kościół z lewej strony. Za ruinami dawnego PGR-u skręcamy w prawo i po krótkim zjeździe dojeżdżamy do jaskini.

Dojazd do jaskini z centrum Bydgoszczy tak naprawdę najlepiej zacząć z Myślęcinka, z okolic stadniny. Ulicą Konną dojeżdżamy do skrzyżowania z Gdańską i przeprawiamy się na drugą stronę. W tym samym kierunku poruszamy się po przejeździe przez ulicę Armii Krajowej. Po kilku kilometrach skręcamy w prawo i wjeżdżamy na ulicę Pod Skarpą. Po krótkim odcinku drogi należy skręcić w lewo i wjechać pod gorę, zgodnie z oznaczeniami zielonego szlaku turystycznego. Dalsza część trasy opisana jest wyżej.

Jaskinia nie jest imponująca rozmiarami, ale wśród miejscowych mieszkańców Gądecza krążą o niej opowieści, sięgające II wojny światowej. Podobno służyła za kryjówkę polskim żołnierzom, magazynowano również w niej broń. Kto wie, jakie jeszcze tajemnice skrywa...

Michał Pacer

InfoBydgoszcz.pl; 2009-07-08; link

Twój komentarz

Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!