"Na dwóch kółkach po kostce" - Express Bydgoski

Tytuł: Na dwóch kółkach po kostce

Podtytuł: Bydgoscy cykliści nie są zadowoleni z planów postania nowej ścieżki rowerowej w Myślęcinku

To kolejny bubel, jaki powstanie w naszym mieście - mówi Łukasz Juszczak inicjator akcji „Bydgoszcz Rowerowa". Cykliści są przeciwni budowie ścieżki rowerowej z kostki brukowej.

Już jutro na odcinku drogi wzdłuż torów kolejki wąskotorowej w Myślęcinku rozpoczną się prace budowlane. Zamiast wyboistej i piaszczystej ścieżki przy lesie, rowerzyści i spacerowicze doczekają się ostatecznie dwupasmowej trasy z prawdziwego zdarzenia. Tak twierdzą drogowcy i przedstawiciele Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku. Tymczasem użytkownicy jednośladów skupieni wokół portalu rower.byd.pl są innego zdania. W oficjalnym liście apelują o zmianę koncepcji. Sugerują inne rozwiązanie. Zamiast zastosowania kostki brukowej, proponują budowę trasy z masy bitumicznej.

-Kostka to nawierzchnia, która stwarza duże opory toczenia i wprowadza pojazd w wibracje. Odczuwają to szczególnie osoby, korzystające z roweru bez amortyzatorów. Jazda takim bicyklem może być męcząca. Poza tym, pomiędzy kostkami rosną trawa i chwasty, co stanowi dodatkowe utrudnienie dla amatorów jednośladów - mówi Łukasz Juszczak z inicjatywy „Bydgoszcz Rowerowa" (www. rower.byd.pl).

Rowerzyści stają też w obronie bydgoskich rolkarzy, dla których ścieżka z kostki to również nienajlepsze rozwiązanie. Twierdzą, że kostka brukowa szybko się niszczy i pęka, a większość organizacji rowerowych w Polsce i na świecie nie proponuje go jako materiału do budowy infrastruktury rowerowej.

- Umowa z wykonawcą została już podpisana i nie można jej zerwać. Obowiązuje nas ustawa o zamówieniach publicznych. Kostka, którą wybraliśmy, jest bardziej gładka, bez krawędzi. Poza tym trasa przebiegać będzie na trasie ciepłociągu KPC i to gestor sieci postawił warunek, że nawierzchnia musi być prosta w demontażu, w razie jakichkolwiek remontów - wyjaśnia Marek Janiszewski z Zarządu Dróg Miejskich i komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

To nie przekonuje oponentów, którzy twierdzą, że dowolny fragment trasy z masy bitumicznej można wyciąć, a później go uzupełnić. Za wzór władz miast, które wiedzą, jak właściwie powinno się budować ścieżki rowerowe, podają Poznań, Gdańsk i Kraków.

- Kiedyś, ze względu na fabrykę Romet, o Bydgoszczy mówiło się, że jest rowerową stolicą Polski. Amatorzy jednośladów wciąż widzą w naszym mieście duży potencjał, tymczasem powstaje tu kolejny bubel. Może rzeczywiście teraz jest za późno, aby zmienić tę konkretną decyzję o myślęcińskiej trasie, ale będziemy obserwować nowe inwestycje i pisać kolejne listy. I tak skutku - zapowiada Łukasz Juszczak.

Cykliści skupieni wokół „Bydgoszczy Rowerowej" mają też nadzieję, że miasto doczeka się uchwały, która ostatecznie ustanowi standardy tworzenia infrastruktury rowerowej.

Katarzyna Idczak

Express Bydgoski; Nr: 174.6087; str. 7; 2009-07-27, link

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

Saya2012-07-14

krys9 maja 2012, 20:27 głos michała jest cudowny. Jego chmcey słuchac. Nagraj Michale to , co spiewasz w bydgoskich klubach.nie ma lepszych do Ciebie, i pod wzgledem osobowosci i glosu.twoj glos jest meski. i to tak czaruje kobiety.spiewaj po polsku , śpiewaj byle co , ale nam śpiewaj.



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz