"Bydgoszcz „wąskorowerowa” " - InfoBydgoszcz

Tytuł: Bydgoszcz "wąskorowerowa"


- On swoje, my swoje... może nas wysłuchał, ale i tak będzie robił ścieżki z kostki i żadne porozumienie nie zostało wypracowane - pisze jeden z internautów po wczorajszej debacie rowerzystów z dyrektorem ZDMiKP Janem Siudą. Wydaje się, że jego opinia nie jest odosobniona.


Temat spotkania był nieprzypadkowy. Infrastruktura rowerowa w naszym mieście pozostawia wiele do życzenia. Wczorajsza debata również tego raczej nie zmieni.

Najwięcej kontrowersji budzi budowa ścieżki rowerowej w Myślęcinku. Wszystko przez materiał. Rowerzyści życzyliby sobie, żeby ścieżka miała nawierzchnię bitumiczną, ZDMiKP tnie koszty i kładzie kostkę bezfazową. Jan Siuda tłumaczy to pieniędzmi. Droga z betonowej kostki bezfazowej to koszt 800 tys. złotych, z nawierzchni bitumicznej 1,5 miliona. Rowerzyści odpowiadają, że wolą mieć ścieżek mniej, ale porządnie wykonanych. Dodatkowym argumentem są koszty napraw. Lepsza nawierzchnia nie wymagałaby ich – twierdzą cykliści.

Ścieżka w Myślęcinku to jednak nie jedyny poruszony temat. Piotr Wielgus (prowadzący) przedstawił politykę komunikacyjną miast europejskich. Za granicą rowerzystom jeździ się o wiele łatwiej dzięki zastosowanym rozwiązaniom komunikacyjnym. Ponad to w wielu sytuacjach jazda rowerem jest o wiele tańsza. Na polskie ścieżki rowerowe natomiast wjechaliśmy dzięki Pawłowi Wiśniewskiemu. Stowarzyszenie Rowerowy Toruń, w którym działa istnieje od 2006 roku. Od czasu jego utworzenia intensywne działania zaowocowały m.in. polepszeniem infrastruktury rowerowej w Toruniu. Mimo to Wiśniewski wskazał kilka mankamentów, z którymi wcale nie tak trudno walczyć. Wie on bowiem doskonale, że sprowadzenie wyściełacza, który pozwala na równomiernie ułożenie ścieżki jest możliwe.

Bydgoskie ścieżki zaprezentował Łukasz Juszczak z Bydgoszczy Rowerowej. Z dokumentów, którymi się posiłkował wynika, że w naszym mieście jest 41,8 km ścieżek rowerowych, a do roku 2014 ma ich być 67km. Ważne jest jednak, aby były one projektowane rozsądnie i tworzyły spójną całość sprzyjającą rowerzystom. Dobra infrastruktura jest bowiem głównym czynnikiem, który wpływa na to, że ludzie chętnie przesiadają się na rowery.

Czy wczorajsza debata przyniesie jakiekolwiek skutki? Czy będą one pozytywne? Przekonamy się wkrótce. Już niedługo wybudowana zostanie ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Szubińskiej. To z jakiego materiału powstanie pokaże, czy urzędnicy z Ratusza słuchają tych, którzy użytkownikami ścieżek rzeczywiście są.

W debacie wzięli udział przedstawiciele Urzędu Miasta Bydgoszczy: Jan Siuda (Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej) i Zbigniew Pałka (Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska), a także naukowiec i polityk dr Grzegorz Kaczmarek (socjolog, były Wiceprezydent Bydgoszczy), rowerzystki i rowerzyści w tym reprezentujący organizacje pozarządowe: Łukasz Juszczak (Bydgoszcz Rowerowa) i Paweł Wiśniewski (Stowarzyszenie Rowerowy Toruń). Debatę poprowadzili Piotr Wielgus i Karol Zamojski (Pracownia Zrównoważonego Rozwoju). Niestety nie pojawili się zaproszeni radni miasta Bydgoszczy.

Michał Zelek
Artur Sójka

InfoBydgoszcz.pl; 2009-08-26; link

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

Azja2009-08-26

Radni miasta? A są tacy?



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz