"(Bi)cykliczne zmiany" - InfoBydgoszcz.pl

Tytuł: (Bi)cykliczne zmiany.

Do końca tego roku kalendarzowego w świecie miejskich dwóch kółek, odbyć ma się rewolucja przepisowa. Życie rowerzystów powinno odmienić się, podobnie jak żywotność ich rowerów. Propozycji jest kilka, a wszystkie zaproponowała inicjatywa Miasta dla rowerów, działająca na stronie www.rowery.org.pl.


1. Rowerzysta mógł poruszać się chodnikiem, jeśli na jezdni dopuszczalna prędkość pojazdów przekraczała 50 km/h i nie było wydzielonego pobocza, lub jeśli opiekował się dzieckiem. Do tych warunków dochodzi teraz niebezpieczna aura pogodowa, która może stanowić zagrożenie dla uczestników ruchu.

2. Kolce w oponach rowerowych są niezgodne z prawem. Przepis ten ma się zmienić, a kolce staną się legalne, co ułatwi jazdę, szczególnie zimą.

3. Kierowcy uwielbiają trąbić na poruszających się obok siebie rowerzystów. Jak dotąd, jest to niezgodne z przepisami Prawa o Ruchu Drogowym. Jednak i ten przepis ma się zmienić, a jazda obok siebie, o ile nie stanowi wyraźnego zagrożenia, stanie się legalna.

4. Mało kto zdaje sobie sprawę, że rowerzysta poruszający się drogą dla rowerów i który przejeżdża przez rowerowy przejazd przez jezdnię, musi ustąpić pierwszeństwa skręcającym w lewo lub w prawo pojazdom. Także ten przepis podlega zmianie, więc teraz kierowcy, będą musieli ustępować rowerzystom.

5. Jedną z najciekawszych zmian jest wprowadzenie tak zwanej śluzy rowerowej, czyli wydzielonego sektora dla rowerów bezpośrednio przed sygnalizacją świetlną. Do śluzy prowadzić będą wyznaczone pasy na jezdni (przy prawej krawędzi), więc omijanie stojących w korku pojazdów także stanie się legalne. Śluzy zwiększą bezpieczeństwo rowerzystów, będą także bardzo pomocne w lewoskrętach.

6. A propos lewoskrętów. Dopuszczalne ma być stosowanie manewru na dwa. Zamiast zajmować lewy pas, co nierzadko graniczy z cudem, rowerzysta będzie mógł jechać prawym pasem, aż dojedzie do drogi poprzecznej. Następnie dopuszczalne będzie przekręcenie roweru o 90° w lewo i po wcześniejszym ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost, kontynuacja jazdy w zamierzonym kierunku.

Mam nadzieję, że na planach się nie skończy. Zmiany są ciekawe, ponieważ zwiększają bezpieczeństwo. Nie tylko rowerzystów. Z niecierpliwością czekamy na decyzję Ministerstwa Infrastruktury.

Michał Pacer

InfoBydgoszcz.pl; 2009-09-19; link

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

UncleLion2009-09-16

w artykule wyszła pewna nieścisłość - Ministerstwo Infrastruktury na tą chwilę nie zgodziło się na planowany lewoskręt o czym można przeczytać w tabeli z uzgodnionymi zmianami przesłanej przez MI:
http://www.rowery.org.pl/Tabela_propozycje%20MDR_PoRD.pdf
strona 6 - to co w europie się sprawdziło u nas jeszcze uważane jest za zbyt niebezpieczne.

inkwizytor2009-09-16

ten lewoskręt to jakaś masakra - wolę tak jak jest

UncleLion2009-09-17

ten lewoskręt jest bardzo ciekawym manewrem który wiele osób i tak wykonuje zjeżdżając na chodnik zjeżdżając na chodnik i czekając tam na zmianę świateł bojąc się przecinać drogę samochodom jadącym na wprost. szczególnie na większych skrzyżowaniach.

warto przeczytać resztę propozycji: m.in.
"kierujący rowerem może wyprzedzać inne
niż rower wolno jadące pojazdy z ich prawej
strony” co zlikwiduje kontrowersje wokół rowerzystów mijających samochody w czasie korku.



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz