"Przywilej dla autobusów" - Gazeta Wyborcza

Tytuł: Przywilej dla autobusów

Podtytuł: Szybszy przejazd miejskimi autobusami kosztem kierowców, którzy będą stać w jeszcze dłuższych korkach - tak w przyszłym roku ma wyglądać ruch na ul. Kujawskiej. Drogowcy planują wyznaczenie tam buspasa

Tysiące pasażerów linii autobusowych nr 53, 64, 66 i 80 każdego dnia marnuje mnóstwo czasu w gigantycznych korkach podczas zjazdu ul. Kujawską między rondami Kujawskim a Bernardyńskim. Autobusy poruszają się w ślimaczym tempie zaklinowane przez samochody. - A z naszych wyliczeń wynika, że w godzinach szczytu aż 90 proc. osób jadących tamtędy w dół to klienci komunikacji miejskiej - przekonuje Jan Siuda, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.

Dlatego drogowcy zamierzają utworzyć tam w przyszłym roku kolejny, trzeci już w Bydgoszczy buspas, czyli specjalny pas dla autobusów i taksówek. Jak to ma wyglądać w praktyce? Po pierwsze, trzeba będzie nieco poszerzyć Kujawską. Później jeden jej pas w dół będzie do dyspozycji miejskich pojazdów, drugim będą sunęły auta. Organizacja ruchu w górę się nie zmieni.

Wkrótce w ratuszu ma zapaść decyzja o przeznaczeniu pieniędzy na tę inwestycję. Wprawdzie w przyszłości cały odcinek Kujawskiej ma być zmodernizowany (od dawna w planach jest tam linia tramwajowa), ale urzędnicy szacują, że nie dojdzie do tego szybciej niż za jakieś dziesięć lat.

- Chcemy zachęcać bydgoszczan do korzystania z transportu publicznego - tłumaczy Siuda. - Żeby tak się stało, przejazd autobusem czy tramwajem musi być szybki i punktualny. Kiedy miejskie pojazdy stoją w korkach z innymi samochodami, nie da się stworzyć takich warunków. Między innymi z tego powodu wizerunek komunikacji miejskiej może być niekorzystny.

Przykład ul. 3 Maja, gdzie buspas wydzielono w tym roku, pokazuje, że warto iść w tym kierunku. Według wyliczeń drogowców aż 75 proc. osób poruszających się tamtędy stanowią pasażerowie autobusów. A ci, po zmianie organizacji ruchu, mają powody do zadowolenia - czas przejazdu linii nr 52, 57, 59 i 64 wyraźnie się skrócił.

- Przed zmianami w godzinach szczytu odcinek między ul. Paderewskiego a rondem Jagiellonów autobus pokonywał średnio 13 minut. Teraz wystarczą na to dwie minuty - informuje Rafał Grzegorzewski, naczelnik wydziału transportu publicznego Zarządu Dróg.

Nic więc dziwnego, że drogowcy mają już w planach następne pasy dla autobusów. Kolejny chcą wytyczyć po zachodniej stronie al. Wyszyńskiego, od ul. Powstańców Wielkopolskich do ronda Fordońskiego. Ma znaleźć się między obecną ulicą a chodnikiem i ścieżką rowerową. - Ale tam najpierw wodociągowcy będą prowadzić swoje roboty. My w przyszłym roku zamierzamy wykonać dokumentację projektową. Zatem realizacja tego przedsięwzięcia to perspektywa dopiero 2011 r. - wyjaśnia Siuda.

To co cieszy niezmotoryzowanych, nie w smak kierowcom. - Jesteśmy dyskryminowani - podnoszą larum. Zdaniem Krzysztofa Ziętary z Bydgoskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej nie mają racji. - Bo większość użytkowników ulic to jednak pasażerowie komunikacji publicznej - argumentuje. - Buspasy są stosowane w dużych miastach na całym świecie, coraz częściej także w naszym kraju. Zwiększenie atrakcyjności podróżowania autobusami i tramwajami może wpłynąć pozytywnie na płynność ruchu w całym mieście. Przecież każdy kierowca, który się do nich przekona, to jeden samochód na ulicach mniej. Zresztą po wydzieleniu buspasa na ul. 3 Maja korki nie zwiększyły się.

KRZYSZTOF AŁADOWICZ

Gazeta Wyborcza Bydgoszcz; 2009-10-26; Nr: 251.6164; str. 1; link

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz