BusPas - dyskryminacja kierowców?

2009.11.04 Tekst: Uncle Lion

Buspas - D12W ostatnim tygodniu bydgoskie media poświęciły sporo miejsca "problemowi" Buspasów w Bydgoszczy. ZDMiKP planuje utworzenie dwóch kolejnych: na ul. Kujawskiej i Kolbego. Jak można było się spodziewać wywołało to oburzenie u kierowców, którzy czują się poszkodowani, gdyż myśli się o rozwiązaniach dla autobusów a nie tworzy kolejnych nitek dla kierowców aut osobowych. Lecz czy zrównoważony transport w mieście ma polegać na poszerzaniu dróg i promowaniu transportu samochodowego? Jak pokazują miasta Europy zachodniej i USA kolejne pasy dla samochodów (paradoksalnie) wcale nie zmniejszają korków, gdyż więcej osób przesiada się do samochodów. ZDMiKP życzymy wytrwałości we wprowadzaniu polityki, która daje przywilej pieszym, komunikacji zbiorowej i rowerom co może przyczynić się do odkorkowania naszego miasta

Mimo, że temat nie jest typowo rowerowy chcemy poświęcić mu trochę uwagi. Poniżej przedstawiamy "hierarchie użytkowników transportu", która obowiązuje w mieście York (warto pokazać ją przeciwnikom inwestowaniu w transport zbiorowy i rowerowy), oraz zbiór artykułów z bydgoskiej prasy dotyczących planowanych buspasów. Warto zwrócić uwagę na artykuł "Wykopią dołki i usypią muldy" który porusza także problem samochodów w których podróżuje tylko jedna osoba.

Hierarchia użytkowników transportu w mieście York:

  • piesi
  • osoby z trudnościami w poruszaniu się
  • rowerzyści
  • użytkownicy transportu publicznego
  • użytkownicy motocykli i motorowerów
  • osoby przybywające w interesach i dostawcy
  • klienci i turyści przyjeżdżający samochodem
  • pracownicy przyjeżdżający samochodem.*

Warto dodać, że Buspas może pełnić także funkcje drogi rowerowej. Przykłady z miast które takie rozwiązania praktykują znaleźć można na stronie Zielonego Mazowsza link. Oczywiście rozwiązanie takie wymaga odpowiedniej szerokości pasa, oraz kultury wszystkich użytkowników drogi.

Prasa o buspasach na ul. Kujawskiej i Kolbego (kolejność hronologiczna)

"Przywilej dla autobusów" - Gazeta Wyborcza
"Nikomu nic nie zabiorą" - Express Bydgoski
"Potrzebujemy buspasów" - Gazeta Wyborcza

*Wesołowski J., Miasto w ruchu. Przewodnik po dobrych praktykach w organizowaniu transportu miejskiego, Łódź 2008



<< powróć do listy aktualności

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

Marcin2009-11-04

jeżdżę na co dzień do pracy na koniec Fordonu samochodem. Z chęcią jeździłbym rowerem gdyby była sensowna (szybka) ścieżka rowerowa od ronda Fordońskiego wzdłuż Fordońskiej i potem przez Fordon, bo trzepanie się po krawężnikach na ścieżce wzdłuż Twardzickiego do przyjemności nie należy, tak samo jak wycieranie się o samochody na Fordońskiej. Dopóki nikt w urzędach miejskich nie uwierzy że rowerem (albo tramwajem) można szybciej niż samochodem,to będziemy mieli tak jak mamy teraz.
mamy układ komunikacyjny sprzed 30 lat - i od 30 lat nic się nie zmieniło

Uncle Lion2009-11-04

twardzickiego to poważny problem - nienormatywna szerokość, krawężniki itd. jadąc z fordonu alternatywą dla fordońskiej może być kamienna i inwalidów (osobiście wole tam trochę nadrobić bo fordońska jest naprawdę nieciekawa). Natomiast na samej twardzickieog powinno wogóle zlikwidować się tą drogę rowerową i pozwolić rowerzystom jeździć ulicą, a warunkowo jeśli czują sie niebezpiecznie chodnikiem (co jest możliwe przy obowiązującym prawie). Brak połączenia fordonu czy to rowerem czy komunikacją miejską jest dobrym tematem dla włodarzy....obiecują, obiecują i obiecywać pewnie będą przed następnymi wyborami. Zobaczymy którzy go w końcu rozwiążą. Jednak takie głosy oburzenia jak przy buspasie nie wrożą dobrze, bo przy wszelkich próbach rozwiązania fordońskiego problemu znów pojawią się głosy że przecież to samochód powinien mieć przywilej. Obyśmy jako obywatele szybko dorośli do zrównoważonego idei transportu....

Jal2013-08-22

That's a smart answer to a diuficflt question.

Fatih2013-08-28

That's a quiit-wckted answer to a difficult question

Sanjay2013-09-10

That's cleared my thoughts. Thanks for cotiitbunrng. http://kcfkit.com [url=http://cnzvqfx.com]cnzvqfx[/url] [link=http://extszc.com]extszc[/link]

Magdalena2015-10-11

TYVM you've solved all my prmbleos

Guii2015-10-12

Pani Starosta swoimi pumjkiaclabi wypełnia brakującą lukę w naszej młodej i nadal ułomnej demokracji, pełniąc jednocześnie rolę zwyczajowo przypisaną dziennikarzom, oczywiście niezależnym, czy rf3wnie niezależnym i niezawisłym prokuratorom i funkcjonariuszom policji. Dzielna, wspaniała kobieta.Taka mnie naszła refleksja nagła, że Starosta jest absolutnie potrzebny/potrzebna w każdym mieście, zwłaszcza większym. http://cjrbunid.com [url=http://ujnwvjew.com]ujnwvjew[/url] [link=http://qspayxhny.com]qspayxhny[/link]

Nino2015-10-13

Matthew2508 pisze:Ten baner to jakaś kpina nie dałbym za niego nawet złamanego grosza..dziecko w ptoadswf3wce zrobiłoby lepszy.. chcą reklamować region..tylko pytam..czym?! Budynki banku w tym ujęciu bardziej przypominają nowoczesny znak Mc`Donalda, niż symbol miasta żenada!!



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
2017-05-23O nas
2017-05-07PRASA
2017-04-30O nas
2017-04-25PRASA
2017-04-18O nas
2017-04-16O nas
2017-04-16PRASA
2017-04-15PRASA
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz