Pismo w sprawie braku bezpiecznych parkingów i stojaków rowerowych na terenie miasta Bydgoszcz
BR 01/10
Bydgoszcz, dn. 13 stycznia 2010 r.
Zespół Redakcyjny rower.byd.pl


Sz. P.
Lucyna Kojder-Szweda
Zastępca Prezydenta Miasta Bydgoszczy
ul. Jezuicka 1, pok. 102
85-102 Bydgoszcz


Dotyczy: braku bezpiecznych parkingów i stojaków rowerowych na terenie miasta Bydgoszcz.
W imieniu osób skupionych wokół inicjatywy Bydgoszczy Rowerowej zwracamy się z prośbą o podjęcie działań ułatwiających wykorzystywanie roweru jako środka transportu miejskiego, w tym umożliwiających bezpieczne parkowanie roweru.


Uzasadnienie

Rower jest bez wątpienia jednym z najbardziej przyjaznych miastu środków transportu. Co ważne, korzyści z jego użytkowania odczuwa nie tylko kierujący, ale także otoczenie. Dlatego działania miasta powinny się koncentrować na wprowadzaniu Najlepszych Praktyk związanych z tworzeniem infrastruktury rowerowej, rozwiązań sprawdzonych przez miasta Europy Zachodniej oraz coraz częściej także przez polskie miasta. Najczęściej poruszanym tematem związanym z wykorzystaniem roweru jako środka transportu jest problem małej ilości dróg rowerowych. Jest to z pewnością duży problem. Jednak użytkowanie nawet najlepiej rozwiniętej sieci dróg rowerowych będzie ograniczone, gdy zaniedbane zostaną pozostałe elementy infrastruktury. Jednym z takich elementów są z całą pewnością stojaki i parkingi rowerowe.

W Bydgoszczy rowerzysta napotyka na następujący problem związany z miejscami postojowymi: albo ich w ogóle nie znajdzie, albo, gdy już są, nie spełniają podstawowych zasad związanych z możliwością bezpiecznego przypięcia roweru. Wykorzystywane m.in. przed wydziałami urzędów miejskich stojaki, przez rowerzystów określane jako „wyrwikółka”, są zaprzeczeniem Najlepszej Praktyki, która wskazuje na sprawdzone rozwiązania, jakim są stojaki U-kształtne promowane przez większość organizacji zajmujących się infrastrukturą rowerową w miastach. Wybór takiego rozwiązania przez rowerzystów ma przede wszystkim wymiar praktyczny: pozwalają na przypięcie zarówno ramy jak i koła, oparcie roweru w przypadku, gdy ten nie jest wyposażony w „stopkę” i pozwala uniknąć problemu z wstawieniem roweru wyposażonego w koła z szerszymi oponami. Oprócz kształtu stojaka istotne jest także miejsce i sposób jego umieszczenia. Nawet najlepszy parking będzie bezużyteczny, gdy rowerzysta, przyjeżdżając do miejsca docelowego, nie będzie wiedział, gdzie może postawić swój pojazd lub gdy będzie on zlokalizowany w miejscu trudno dostępnym.

Dziwić może zatem fakt, że miasto nie podejmuje żadnych działań, by naprawić zaistniałą sytuację. Wręcz przeciwnie: w ubiegłym roku rzecznik prasowa ZDMiKP pani Magdalena Kaczmarek odpowiadając na sygnał rowerzystów dotyczący braku miejsc postojowych dla rowerów w artykule dla jednej z bydgoskich gazet podała, iż W chwili obecnej nie przewidujemy zwiększenia ilości stojaków rowerowych w centrum miasta. Czy oznacza to, że rower nie jest mile widziany w centrum Bydgoszczy? Rowerzysta ma przez nie przejechać i nie zatrzymywać się np. przy Urzędach, instytucjach kultury, szkołach itp.?

Dlatego prosimy o podjęcie szeregu działań pozwalających uniknąć marginalizacji rowerzystów wykorzystujących rower nie tylko do celów rekreacyjnych i sportowych, ale także transportowych i komunikacyjnych.

1. Wnioskujemy o przyjęcie przez miasto jednego wzoru stojaka, który spełni warunki bezpiecznej infrastruktury, o których pisaliśmy powyżej.
2. Wnioskujemy przeznaczenie z budżetu miasta funduszy na zakup i montaż stojaków rowerowych. Przykłady innych miast np. Wrocławia (jednorazowy przetarg na ponad 500 stojaków ustawionych w miejscach wybranych przez mieszkańców miasta), Radomia (stojaki finansowane z opłat parkingowych), czy też Torunia (zamontowane kilkadziesiąt stojaków
w centrum miasta), pokazują, że nie jest to wydatek przekraczający możliwości budżetu miast.
3. Wprowadzenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wymogów
i standardów parkingowych w zakresie miejsc postojowych dla rowerów, które powinny zawierać nie tylko konieczność zapewnienia miejsc parkingowych, ale także ich liczbę
w stosunku do liczby mieszkań lub liczby zatrudnionych albo powierzchni obiektów usługowych i produkcyjnych. Taki zapis jest realizowany m.in. przez Miejską Pracownię Urbanistyczną w Poznaniu.
4. Wnosimy o opracowanie planu współpracy miasta z firmami i instytucjami chcącymi ufundować parkingi rowerowe.
5. Postulujemy stopniową likwidację stojaków niezgodnych z Najlepszą Praktyką - zastępowanie ich poprawnymi rozwiązaniami.

Mamy nadzieję, że nasza prośba i postulaty nie pozostaną bez odpowiedzi, gdyż dotyczą realnej i ważnej potrzeby coraz liczniejszej rzeszy osób poruszających się po mieście rowerem. Warto także wspomnieć, że rower pozwala na wyrównywanie szans dostępu do miejsc użyteczności publicznej z racji, iż wykorzystywany jest przez osoby praktycznie z każdej warstwy społecznej, w tym osoby, dla których korzystanie z samochodu lub komunikacji miejskiej jest zbyt kosztowne. Bydgoszcz, która kiedyś była nazywana „rowerową stolicą Polski”, obecnie jest miastem, w którym rowerzysta napotyka na wiele barier. Ich systematyczne likwidowanie w sposób znaczący może przyczynić się do poprawy wizerunku miasta, zarówno w oczach mieszkańców, jak i osób odwiedzających miasto. Jednocześnie zapewniamy swoją gotowość do współpracy i konsultacji, które pozwoliłyby w sposób szerszy przedstawić poruszone tutaj problemy i sposoby ich rozwiązania.
 
Z poważaniem:
Zespół Redakcyjny rower.byd.pl
 

Otrzymują:
1. Adresat
2. Wojciech Nowacki – Zastępca Prezydenta Miasta Bydgoszczy
Do wiadomości:
1. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy;
2. Miejska Pracownia Urbanistyczna w Bydgoszczy;
3. Rusielewicz Elżbieta - Przewodnicząca Komisji Gospodarki Przestrzennej
4. Kondrusiewicz Tadeusz - Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska
5. Bydgoska prasa lokalna;
6. Zespół Redakcyjny rower.byd.pl a/a
 

Twój komentarz


Maksymalnie 1000 znaków. Znaczniki HTML wyłączone.

Komentarze nie na temat, łamiące zasady netykiety, lub spam zostaną usunięte!

CaptchaText

Wasze komentarze

biker2010-01-21

Mam wrażenie że inwestycje w miejski transport rowerowy nie są traktowane w Bydgoszczy (nie tylko) jako większa i integralna całość.
Użytkownika roweru trzeba postrzegać jako kogoś kto wsiada na rower aby dojechać z domu do miejsca w którym ma coś do załatwienia. Im więcej przeciwności stanie mu na drodze tym mniej chętnie będzie korzystać z roweru, albo nawet przeżuci się na samochód.

biker2010-01-21

Porównajmy jak przebiega próba dojechania z domu np. na pocztę ?

Samochód: wsiadamy do samochodu stojącego na parkingu pod domem, ruszamy jadąc bezpiecznie i szybko ulicami, światła są ustawione tak aby możliwie krótko trzeba było czekać na przejście pieszych, docieramy do budynku poczty, pozostawiamy samochód na parkingu, jest on zamknięty,zabezpieczony i ubezpieczony od kradzieży

biker2010-01-21

Rower: wydostajemy rower z domu/piwnicy/garażu, wjerzdzamy na ulicę gdzie musimy mieć oczy w koło głowy aby nie stracić życia, docieramy do drogi rowerowej (o ile wogóle znajdziemy taką która prowadzi nas choć częściowo w kierunku przez nas obranym), musimy na nią wjechać nie łamiąc przy tym przepisów i nie narażając się (często nie jest to łatwe, a nawet niemożliwe), jedziemy drogą rowerową napotykając na światła przez które możemy przejechać dopiero po zatrzymaniu się i naciśnięciu przycisku nawet jeśli pojazdy na ulicy którą przecinamy mają czerwone, następnie odczekujemy od kilku sekund do kilku minut! mamy szczęście gdy nie musimy wykonać skrętu na

biker2010-01-21

rondzie który zajmuje N minut na x 2, po pewnym czasie kończy się droga rowerowa i ponownie wkraczać musimy na ulicę, problem jest gdy nie ma możliwości bezpiecznego włączenia się do ruchu w miejscu gdzie kończy się droga rowerowa, po zmaganiach docieramy do poczty i przypinamy rower do... nie bardzo jest do czego, nawet jeśli się to uda ryzykujemy i tak sporo, żadna z znanych mi firm ubezpieczeniowych nie pozwala na ubezpieczenie roweru od kradzieży (jedynie od rabunku)

// przepraszam za ilość komentarzy ale nie umiem się zmieścić w 1000znaków

ktos2010-01-21

AMEN, popisuje się pod tym co kolega napisał obiema łapkami. Życie rowerzysty w Bydgoszczy jest bardzo trudne....

DANYY2010-03-30

Co do parkingów. Mocno brakuje stojaczka przy szpitalu Biziela. Od strony przychodni zawsze stoi ich kilka rozrzuconych tu i tam... Tylko tu by trzeba Wojewodę atakować albo biednego dyrektora szpitala...

Roman2014-11-02

Oj słuszność! Brak miejsc parkingowych bywa męczący! uważam , że każdy rowerzysta powinien dla własnego bezpieczeństwa pomyśleć o ubezpieczeniu - ja wykupiłem i mam od kradzieży i nnw - uważam że zostawiając rower na parkingu nie można być spokojnym... ale idea sluszna!

Biker2015-02-08

Roman - nie ma ubezpieczeń od kradzieży roweru, ubezpieczyciel Cię oszukał jeśli tak twierdzi.
Istnieje jedynie ubezpieczenie od zabrania roweru siłą podczas gdy nim jedziesz, a nie od zwykłej kradzieży.
btw. polecam rady bazarowerow.org

Gary2015-10-11

Kobiety na rowerach Biznes i ekynomiadziewczony na rowerach, jazda na rowerze, jazda rowerem, rower sexy how to lose weight fast Komentowanie jest zakończone. /* */ Kanał RSS Meta

Ranjit2015-10-12

9:30amLeo- 108, 89, 72= 269 Rx'dJade L- 73, 61, 62= 196 Rx'dDamien- 90, 77, 84= 251 Rx'dLuke P- 83, 75, 78= 236 Rx'dMaz- 107, 94, 90= 291 Rx'dJason- 91, 73, 76= 240 Rx'd5:00pmChalky- 128, 114, 109= 351 Rx'dPaul- 124, 112, 111= 347 Rx'dTim- 82, 77, 64= 223 (20kg SDHP, 30kg PP, subebd row for sdhp)Natalie- 35, 35, 26= 96 (14 , subebd row for sdhp)Bri- 62, 57, 55= 174 (18 )Jade G- 85, 88, 60= 233 Rx'dClint- 78, 72, 65= 215 Rx'dRhys- 79, 67, 55= 201 (subbed row for sdhp)Kristie- 70, 72, 70= 212 (18 )Lisa- 86, 80, 75= 241 Rx'dBec- 81, 74, 72= 227 Rx'dTrev- 118, 97, 80= 295 Rx'd

Vicheth2015-10-13

LOL the bossy person in the back that'd be a great poisiton!I love the sound of rain in your video. We get too little rain here. As for stuff i don't like in my business, some things I do outsource technical stuff. I swear I'd save up, barter whatever i had to do to get rid of some things. lolTiffany recently posted..



Tak
Nie
Nie mam zdania


Głosuj
Wyniki
2017-05-23O nas
2017-05-07PRASA
2017-04-30O nas
2017-04-25PRASA
2017-04-18O nas
2017-04-16O nas
2017-04-16PRASA
2017-04-15PRASA
Szlaki Bory Tucholskie, Bydgoszcz, Toruń
Szlaki Kujawsko - Pomorskie


Centrum rowerowe

CMT Sport

Sport Factory

Patron medialny:

TVP Bydgoszcz